نوروز

باز آمدن تو،باز ديدن دارد/ سرسبزي لبريز تو چيدن دارد/ با اينهمه درد كهنه نوروز هنوز/ آواز تو از دلم شنيدن دارد«رضا مقصدي»33vyss8.jpg

اي خداي دانا هنگامي كه تو را فزاينده شناختمكه ترا نخست در آغاز زندگي ديدم

و دريافتم كه تو براي گفتار و كردار،پاداش مقرر داشته اي

 كه بد، بدي مي بيند و نيك،پاداش نيك درمي يابد

نيز دريافتم كه از هنر توست كه اين دستور تا پايان تحول جهان همچنان خواهد ماند

اكنون كه  پروردگار ياريمان نمود تا به كمك منش نيك بتوانيم در پگاه روز چهارشنبه بارديگر جشن باشكوه نوروزي را درآغوش بگيريم، با دستان برافراشته،بدور از همه ي آلودگي ها و پلشتي ها،همرا با بوهاي خوش  اسپند و عود و زبانه كشيدن آتش در آتشدان ها و نواي خوش اوستايي كه يادمان تمامي نيك انديشي ها و نيك سرشتي هاي نياكانمان در تمامي سال هاي گمگشتگي ها و دورماندن هاي بي هويتيست،از اهورامزدا خواستاريم:4g6pqpz.jpg

پروردگارا ترا سپاس مي گوييم كه به ما روان و خرد پاك دادي تا با انديشه و گفتار و كردار نيك،شادماني و آسايش و مهر ورزي را در جهان بگسترانيم.

پروردگارا ترا سپاس مي گوييم كه به ما توان دادي و استوارمان ساختي تا با اهريمن و سپاهيان او كه بدي و ستمكاري پايدار در جهان است همواره در ستيز باشيم.

پروردگارا به ما و ياران و خويشانمان تندرستي، شكوه، فر، پايداري، پيروزي، دارايي، نيكنامي، زندگاني دراز و جهاني روشن ارزاني دار.

اهورامزدا

اي خداوند دانايي و توانايي سرزمين ما و تمامي سرزمين ها را از درد و رنج و شكنج و ناداني رهايي بخش.33ylspk.jpg

اي يزدان پاك! سرزمين ما و سرزمين هاي ديگر را از افريت شوم جنگ ها و خونريزي ها و بلاها دور بدار وآسايش و آسودگي را با تلاش زنان و مردان پاك انديش به انسان ارزاني دار.

پروردگارا! در اين سپيده دم سال نو،انديشه و كردار و گفتار ما را نيز نو ساز و همواره با نيكي و پاكي همراه كن.  

          ايدون باد

/ 25 نظر / 9 بازدید
نمایش نظرات قبلی
بهرام ساسانی

... ضمنا بله منظور من از تمام گفته هایم در نخستین کامنت از این دست ترکان بود. هیچکدام از گفته هایم بر پایه دروغ و نادرستی نبود. اگر درباره هر کدام از آنها بحثی دارید خوشحال میشوم آگاهم کنید. نه اینکه به جای بحث به خود من توهین کنید و بعد بگویید تو به ترکان توهین کردی. اینکه من بگویم ترکان هیچ نداشتند. شما بگویی ای بهرام از گور بلند شدی به گور بازگرد (مثلا گفتم) این درست نیست. شما باید ثابت کنی که خیر! من اشتباه میکنم. ترکان چیزهایی داشتند. یا به عکس شما بگویی ایران هیچ نداشته. من حق ندارم بگویم ای فلان فلان شده و ... باید ثابت کنم که تو اشتباه میکنی. ایران همه چیز داشته است. الفبای بحث منطقی این است. ضمنا برای بالابردن آگاهی های شما عرض شود که در دودمان پادشاهی ساسانی ما دارای ۵ پادشاه به نام اردشیر هستیم که نام خانوادگی همه آنها ساسانی است. بعدا مورخان برای تمییز دادن اینها برای آنان شماره یا لقب گذاشتند. هرکس که اندکی با تاریخ ایران آشنا باشد بهرام ساسانی را برابر با بهرام گور نمیداند. گور هم معنی قبر دارد و هم حیوانات شکار شدنی (و نه خر که آن جناب فرمودند!!!). ولی چه ارتباطی به نام و شهرت من دارد؟

بهرام ساسانی

اصلاح : در کامنت پیشین به جای اردشیر باید بهرام گذاشته شود. ما دارای ۵ بهرام ساسانی بودیم که البته ارتباطی به نام و شهرت من ندارد.

اشکان

آقای بهرام ساسانی میگویند گفته هایم بر پایه دروغ و ناراستی نبود. اما ایشون نوشتند گاهشماری زرتشتی بدست پروفسور ذبیح بهروز بدست آمد. من دو کتاب از استاد بهروز دارم و همچینین اصطلاح زرتشتی را توی آن ندیدم. از دکتر غیاث آبادی هم پرسیدم. ایشون هم گفتند که استاد بهروز حتی یکبار اسم گاهشماری زرتشتی را نبرده است. پس حالا خواهش میشود آقای بهرام ساسانی بگویند که این اسم گاهشماری زرتشتی در کدوم کتاب و کدوم صفحه استاد بهروز آمده است. ضمنا خواهش میشود که در پاسخ حاشیه نروید و فقط اسم کتاب و شماره صفحه اصطلاح گاهشماری زرتشتی را بنویسید

اشکان

سوالی دومی هم از آقای بهرام ساسانی دارم. واقعا این کار درستیه که به گاهشماری ایرانی بگوییم تازی؟ این میشه یک کار میهن پرستانه؟

بهرام ساسانی

چه بی مقدمه پرسش می فرماييد دوست عزيزم اشکان جان؟ خوشحال ميشوم به وبلاگ خود من مراجعه کنيد. با اينحال به احترام اين خانه که خانه نازنين بانو است پاسخ ميدهم :‌ آنچه از آن به عنوان گاهشماری ياد ميکنيم دو مورد را به ذهن می آورد. نخست مسئله مبدا تاريخ و دوم سالنامه يا گردش ساليانه که همان روزها و ماههاست. گاهشمار زرتشتی مربوط به استاد بزرگ ذبيح بهروز نيست و هيچ نيازی هم به هيچ استاد بزرگی نداشته و ندارد چراکه همان گاهشمار ايران باستان است و من در وبلاگم همواره نام گاهشمار زرتشتی را در کنار نام گاهشمار ايران باستان آورده ام. مسئله ديگر همانا بحث مبدا تاريخ است که بحث من و تذکر من در اين کامنت مربوط به آن بوده است. اگر در اينجا من بدون اشاره به مسئله نخست به مسئله دوم پرداخته ام دليلش همخوانی اين قضيه با سال نو و انبوه اس ام اس ها و ای ميل ها و آفلاين ها در خصوص مبدا تاريخ بوده است. با اينحال گويا اشتباه از من بود که تفکيکی در اين دو موضوع قائل نشدم که شما را به برداشت بد رهنمون ساختم. پوزش

بهرام ساسانی

...مبدا تاريخ گاهشمار زرتشتی پرداخته استاد ذبيح بهروز است. چرا میزنید؟ چشم بی حاشیه میروم سر اصل مطلب و آدرس صفحه و کتاب را میدهم. صفحه ۳۶ از کتاب سکندر و دارا. در آنجا در خصوص زایش زرتشت (که میشود مبدا گاهشمار زرتشتی) سخن گفته شده است. به زودی در وبلاگم مبحثی در خصوص مبدا تاريخ گاهشمار زرتشتی ارائه ميدهم. سخن آقای غياث آبادی در خصوص بحث ديگری است و آن گردش ساليانه ماههاست يعنی همان بحث ماهها و من دقيقا با انديشه و پژوهشهای جناب غياث آبادی آشنا بوده و به دقت نظريات ايشان را مطالعه ميکنم و از آن بهره ميگيرم. سخن درباره ماجرای گاهشمار زرتشتی و مخالفت جناب غياث آبادی با آن بحثی است و سخن من در اين کامنت در خصوص مبدا تاريخ بحثی ديگر و اين دو هيچ ربطی به هم ندارند. پرسش دوم شما نيز بر اثر همين سوبرداشت است که مقصر آن خودم بودم. بحث بر سر مبدا تاريخ بود و گاهشمار را با مبدا آن نامگذاری ميکنند. مثلا گاهشمار مسيحی که مبدا آن زايش مسيح است. نه اينکه ماهها و گردش سال آن مسيحی باشد. پس گاهشمار امروزين ما نيز تازی است چون مبدا

اشکان

ممنون جواب دادید. اما همانطور که گفتین استاد بهروز زایش زرتشت را حساب کرده و اسمی از مبدا گاهشماری زرتشتی نبرده. اینها ارتباطی به هم ندارند. بعد هم آنچه بهروز حساب کرده با آنکه زرتشتی ها میگویند فرق دارد. بعد هم مبدا گاهشماری ما را خود ایرانیها انتخا ب کرده اند و ارتباطی با عربها ندارد. یعنی اصلا تازی نیست. در هیچ جا هم چنین حرفی زده نشده. چشم دنباله این بحث را در وبلاگ خودتون دنبال میکنیم

تيمور

بهرام جون بر خلاف میلم یه بار دیگه کامنتای پست قبلی رو بررسی کردم . یه سر هم به وبت زدم و بی رودرواستی جز خستگی از ادعاهای بی فایدت چیزی نصیبم نشد. در ضمن تو هیچ تناقضی در حرفای من پیدا نکردی و فقط ادعا میکنی و ظاهرآ دلت به این صحبتا و ادعاها خوشه ؛ خوش باش و باش تا صبح دولتت بدمد. به هر حال کامنتای من و جنابعالی تو این دوتا پست هست و بذار که دیگرون بخونن و قضاوت کنن. در ضمن آقا بهرام کارت اگر چه چنگی به دلم نمیزنه شایسته تقدیره. چون با انرژی زیاد مشغول معرفی دین زرتشتی هستی و اینکار ارزنده است .کار فرهنگیه و به هر حال باعث روشنگریه.

بهرام ساسانی

محيط وبلاگ نويسی حرفه ای جای اين بچه بازيها نيست. منم اهل نون قرض دادن نيستم. بايد دلی وجود داشته باشه که کسی بتونه بهش چنگ بزنه. اميدوارم صاحب دلان به کلبه من قدم بگذارند.

روزبه

به خشنودی اهورامزدا سال 7029 آریایی میترایی 3745 زرتشتی 2566 هخامنشی 1386 خورشيدی سال کوروش بزرگ را به شما نازنین تبریک و شاد باش می گویم لطفا مرا در پیوندهای تارنمای زیبایتان بیافزایید