جستاری در گیتی
templates for Your weblog List of Iranian Top weblogs
زن

          بزرگ دانای هستی بخش

 

زان دم که زبان از پی گفتار گشودیم

                           تا دامنه ی عمر سرودیم وسرودیم

برگنج درست سخن نادره کاران

 

                           درخورد توان خرده ی نا چیز فزودیم

بودیم و کسی پاس نمی داشت که هستیم

                                 باشد که نباشیم و بدانند که بودیم

                                                                سیمین بهبهانی

«ای زن این همه گریه وزاری مکن وبه یاد بیاور که دنیا برای دختران سختی سرایی بیش نیست.»

اما بسیار پیشتر از آنکه «مارتین لوتر»،بنیانگذار زمانه روشنگری مغرب زمین،همسرش «کاترین» را در سوگ دختر،این گونه دلداری دهد،در «ایران»باستان زنان درجایگاه پادشاه،فرمانده ناوگان کشتیرانی،ابریشم باف ونقره کار«تخت جمشید»دستمزدی برابر با مردان داشتند.دختران از مهدکودک های رایگان بهره می بردند وزنان در ارث،جدایی وگزینش همسر با مردان برابر بودند.آنها همچنین با مردان در بازی چوگان پیکار می کردند.نقش برجسته های کهن،نشانه تمدنی است که سال هاست گرد فراموشی خورده است.اما چون بسیاری نمادهای دیگر فراموش شده اند وبرای دودمان تردو نازکی که می کوشند واژگانی چون «والنتاین»و«18مارس»را بگویند،یادواره ای از گرامیداشت ریشه هاست.اینک این نسل باید به کوشش های سخت زنان کارگر،زنان فرهیخته وپیشرو جهان درپس روزهای سرد نابرابری در سوله های کارگری در نزدیکی«هایدپارک»،«بریانت»و خیابان های«سیدنی»و«برلن»ارج بگذارد وازآن سرمشق بگیرید.

«زنان شبیه پرندگانند،در قفس زندگی می کنند،آنها برای سالها این کار را انجام داده اند،بایک دستمزد پایه دوم،آزادی زنان می رود تا این قفس راخراب کند.اکنون به ما بپیوندید وخروشان شوید،خروشان خروشان».

این نوشته یکی از اعلامیه های زنان برای برگزاری گردهمایی سالانه روز جهانی زن است که به پس از جنگ جهانی اول بر می گردد.8مارس1857 نقطه آغاز حرکت بود.درونه خواست های زنان دراین سال ها نشان می دهد که جنبش زنان با اخگر یک جنبش کارگری آغاز شده وسپس به جنبش های فمینیستی گره خورده است.همه چیز با هم شکل گرفت ونه یکی پس از دیگری ،اما در یک روند آهسته وپیش رونده.زنان در کشورهای باختری میراث خوار اندیشه تمدن روم ویونان بودند که زن راتنها برای افزودن شمار مردم می دانستند.«ارسطو»زنان را دراز گیسوانی می نامید که تنها یک پایه از بردگان آزادتربودند.

در همسایگی تمدنی که زیر بنای فکری تمدن باختر است،تمدن«ایران»در مورد زنان دیدگاه دیگری داشت.زن در نوشته های «ایرانی»هماره همپایه مردان ،در جایگاهی برابر آمده است.«گیتی پور فاضل»پژوهشگرو حقوقدان،در باره این پیشینه می گوید:زن همواره در نوشته های کهن ایرانی یک انسان کامل شناخته شده وهنگامی که «اشوزرتشت»از زن و مرد سخن می گوید،فروهر زنان بزرگ وپارسا را می ستاید.

در آیین خانواده آن زمان جدایی در دست دادگاه بوده ومرد نمی توانسته یکسویه از زن جدا شود.

در نوشته های به جا مانده آمده است:«اگر توانایی اینکه همه فرزندانت را به مدرسه بفرستی نداشتی،اول دخترت را به مدرسه بفرست چون پسر با نیروی بازو می تواند کار کند ومزد بگیرد ولی دختر نیروی بازوی پسر را ندارد وبهتر است از راه دانش ودانش آموزی این کار را بکند.» در سال 1928 پس از زایش مسیح اتاق بزرگی در تخت جمشید پیدا شد که در ورودی آن تیغه شده بود ودر آن بیش از30هزار سنگ نوشته به دست آمد.در این نوشته ها نام زنان کارگر وکاردانآمده بود.زنان کاردان تا8گونه وکارگران تا2 گونه دستمزد می گرفته اند. دستمزد هم پولی وهم کالایی(نان،گوشت ونوشیدنی)بوده،زنان مرخصی بارداری وهم پیشکشی به فراخور کارشان پس از زایمان می گرفتند.

با اینکه 90سال«یونانیان»بر ایران فرمان راندند،با این حال در زمان اشکانیان «آرتادخت» وزیر دارایی بود.

«اشو زرتشت»درآیین دخترش«پورچیستا»می گوید:«باخرد خود بیندیش که آیااو(جاماسب)را شایسته خود می بینی.»

دختران«کورش»اداره زمین ها وسرکشی آنها را انجام می دادند وبنابر این پیوسته در سفر بوده اند بدین ترتیب زنان شاهی مانند عروسک های گرفتار در حرم سراها نبوده اند.»

در زمان های کهن هنگامی که در «روم»مردی می مرد زن جزو دارایی او بودبنابراین در نبرد،زن به بردگی در می آمددر حالی که در ایران زن هیچ گاه کالا نبود.زمانی که جامعه از افراد دارای اندیشه انسانی تشکیل شود،با یک جامعه انسانی روبرو می شویم که از درنده خویی به دور است،همچنان که ما هیچ گاه غارت مال وناموس در نبردها ی«ایرانی»نمی بینیم،کاری که اسکندرگجسته با شهرها کرد.

یا تازیان در هجوم به ایران.

در همه گفته های «اشوزرتشت»زن ها ومردها برابرند،او به همگان یکسان پند می دهد که گفته های مرا بشنوید وخودتان راهتان را برگزینید:«درود به فروهر پاک همه زنان ومردان ایران زمین»در فرهنگ ایران «سپندار مزد»نماد عقل وبردباری وفرشته نگهبان زمین وپشتیبان زنان خردمند وپارساست.

 

ای خدای دانا هنگامی تو را فزاینده شناختم

    که ترا نخست درآغاز زندگی دیدم

ودر یافتم که تو برای گفتار وکردار،پاداش مقرر داشته ای

        که بد،بدی می بیند ونیک،پاداش نیک درمی یابد

                                   نیز در یافتم که از هنرتوست

       که این دستور تا پایان تحول جهان همچنان خواهدماند.

                                                          گاتها - اشوزرتشت

 

لینک نوشته

نازنین متین-

وبلاگ من
آرشيو
  • فروهر
  • سيزده به در
  • هفت سين
  • جشن نوروز
  • سوشيانت
  • جشن سده
  • چهارشنبه سوری
  • جشن اسفندگان
  • حکومت در دوره هخامنشيان
  • جشن تيرگان
  • زن هخامنشی
  • زرتشت
  • ازدواج در دين زرتشتی
  • سنگ نبشته خشايار شاه در موزه تخت جمشيد
  • آتش خاموش
  • فرهنگ ايرانی
  • ابومسلم خراسانی
  • جهان بينی زرتشت
  • فرانک
  • چرا ايران ايران ماند؟
  • 2فرانک
  • دنیا به کجا می رود؟
  • زن در دوره ساسانی
  • و امروز ما برای ايران فردا می پرسيم چرا؟
  • جشن مهرگان
  • پايان فرانک
  • کورش بزرگ
  • افت اخلاقی
  • آرش
  • افت اخلاقی ۲
  • عارف قزوينی
  • گاتها وتأ ثير آن بر دانش در ايران باستان وجهان
  • آيين زرتشت
  • تهاجم فرهنگي،آن هم از نوع داخلي
  • يك دين با دو خدا
  • يک دين و دو خدا ۲
  • لينكستان
    رتبه گوگل من