جستاری در گیتی
templates for Your weblog List of Iranian Top weblogs
فروهر

فروهر در اوستا فروشی، در فارسی هخامنشی فرورتی و در پهلوی فروهر است و از دو جز (فره) به معنای پیش و (وهر)به معنای کشنده و برنده تشکیل یافته و رویهم به معنای پیش برنده یا عامل پیشرفت می باشد. فروهر یکی از اجزای پنج گانه بدن انسان می باشد که به همراه اهو(جان)، دئنا(وجدان)، بئوذ(هوش و ادراک) و ارون(روان) بدن آدمی را تشکیل می دهند.

بر اساس آموزش های اوستا فروشی یا فروهر نوری از انوار الهی است که در بدن هر شخص هنگام تولد به امانت گذاشته می شود تا روان را به سوی اهورامزدا راهنمایی کند (فطرت و حس خداجویی بشر که در سایر ادیان نیز آمده است) و در سراسر زندگی انسان هیچ گونه آلودگی نمی پذیرد هنگام مرگ از بدن جدا شده و به سوی اهورامزدا برمی گردد (مسئول اعمال نیک و بد انسان نبوده و پاسخگوی اعمال فقط روان است)

درآثار تاریخی به جا مانده از نیاکان ما نگاره ای وجود دارد که به آن فروهر گویند به شکل پیرمردی بالدار و در حال پرواز با حلقه ای در دست چپ در حالی که با دست راست بالا را نشان می دهد تصویر شده است این نگاره از قسمت های مختلفی تشکیل شده که مجموعا" فشرده ای از آموزش های دین زرتشتی را دربردارد.

 نخست به شکل پیرمرد سالخورده نمایش داده شده که یادآور این نکته است که پیران سرد و گرم روزگار را چشیده و منبع تجربیات ارزنده اند که باید مورد استفاده قرار گیرد همچنین دارای بال سه قسمتی و در حال پرواز نشان داده شده که نشان دهنده اندیشه و گفتار و کردار نیک است که با آن می توان به سوی مظهر کمال و جاودانی اهورامزدا که با دست راست خود نشان می دهد پرواز کرد و پیشرفت نمود این تصویر در دست چپ خود حلقه ای دارد که حلقه مهر و پیمان و دوستی نامیده شده و نشان از ارجمندی پیمان و عهد و دوستی و محبت دارد.

 چنبره میان (حلقه وسط) حلقه زندگی نامیده شده که در شکل اصلی آن ابتدای حلقه نازک بوده و در وسط کلفت تر شده و در انتها دوباره نازک می گردد که نشانگر حیات بشر است که ابتدا با تولد و کودکی زندگی را شروع کرده به میانسالی رسیده سپس به انتهای زندگی یا مرگ یعنی محل نازک مجدد حلقه می رسد و حلقه چون گرد است و با حرکت بر روی آن برگشت به مبدأ حرکت اجتناب ناپذیر است دو نکته را یادآور می شود یکی اینکه از طرف اهورامزدا آمده ایم و به سوی او بازخواهیم گشت و دوم اینکه در حین زندگی دنیوی اگر کار خوبی انجام دهیم بازگشت آن نیز برای ما خوب بوده و اگر کار بدی انجام دهیم در طول زندگی بازتاب عمل بد خود را دریافت خواهیم کرد.

دو چنبره یا آویزه متصل به حلقه میان که در تصویر فروهر نقش شده یادآور دو نیروی خوبی و بدی (سپنتامینو و انگره مینو) است که بایستی انسان با نیروی خوبی علیه بدی پیکار کند و بالاخره سه جز دامن نگاره فروهر نشانگر دژمت، دژهوخت و دژورشت (اندیشه و گفتار و کردار بد) بوده که انسان بایستی این اعمال را از خود دور کند و به زیر پا بگذارد تا بتواند به راحتی به سوی اهورامزدا حرکت کرده به رسایی و جاودانی برسد.

                                                        بر گرفته از: جستاری در آئین زرتشت

                                                                                                                مهرداد قدردان

 

 

لینک نوشته

نازنین متین-

وبلاگ من
آرشيو
  • فروهر
  • سيزده به در
  • هفت سين
  • جشن نوروز
  • سوشيانت
  • جشن سده
  • چهارشنبه سوری
  • جشن اسفندگان
  • حکومت در دوره هخامنشيان
  • جشن تيرگان
  • زن هخامنشی
  • زرتشت
  • ازدواج در دين زرتشتی
  • سنگ نبشته خشايار شاه در موزه تخت جمشيد
  • آتش خاموش
  • فرهنگ ايرانی
  • ابومسلم خراسانی
  • جهان بينی زرتشت
  • فرانک
  • چرا ايران ايران ماند؟
  • 2فرانک
  • دنیا به کجا می رود؟
  • زن در دوره ساسانی
  • و امروز ما برای ايران فردا می پرسيم چرا؟
  • جشن مهرگان
  • پايان فرانک
  • کورش بزرگ
  • افت اخلاقی
  • آرش
  • افت اخلاقی ۲
  • عارف قزوينی
  • گاتها وتأ ثير آن بر دانش در ايران باستان وجهان
  • آيين زرتشت
  • تهاجم فرهنگي،آن هم از نوع داخلي
  • يك دين با دو خدا
  • يک دين و دو خدا ۲
  • لينكستان
    رتبه گوگل من